- شناسه : 149
- موضوع : کسب و کار
- فرمت اصلی : pdf
- تعداد صفحات : 3
- حجم فایل : 0.28 مگابایت
- ادرس فروشگاه : ندارد
- منبع : ...
حتما شما هم شنیده اید که اکثر دانش آموزان و حتی دانش جویان تمایلی به ادامه تحصیل ندارند و با عباراتی چون " درس بخوانم که چه بشود" ، " درس خواندن وقت تلف کردن است" و... مواجه شده اید. در حقیقت این صحبت ها ریشه در بی انگیزگی دانش آموز و دانشجو در تحصیل و آینده او دارد.
شاید بتوان گفت که سه گروه در ایجاد انگیزه در دانش آموزان و دانشجویان دخیل هستند؛ خانواده ها، خود دانش آموز و معلمان.
انگیزه، حالات درونی فرد است که موجب تداوم رفتارش تا رسیدن به هدف میشود. انگیزه ارتباط مستقیم و مثبت با پیشرفت تحصیلی دارد. به همین علت علاوه بر آنکه انگیزه وسیلهای برای پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته میشود، گاهی از آن به عنوان هدف نیز نام برده میشود، زیرا با افزایش انگیزه، پیشرفت تحصیلی نیز بوجود می آید. از آنجا که هوش و استعداد تحصیلی بهعنوان دو عامل اساسی در پیشرفت تحصیلی، کمتر تحت تأثیر معلم یا مربی واقع میشود، سعی بر آن است که با افزایش انگیزه دانشآموزان حداکثر بهرهوری از هوش صورت گیرد. زیرا در حالت مساوی برابری هوش و استعداد تحصیلی افراد، مشاهده شده است که پیشرفت تحصیلی افراد با انگیزه چشمگیرتر بوده است. با وجود آنکه معلمان در تغییر هوش و استعداد تحصیلی نقش چندانی ندارند، ولی میتوانند در بالا بردن انگیزه دانشآموزان مفید واقع شوند.
در این مطلب از سایت درآمد برتر قصد داریم تا به معرفی برخی از راه های انگیزشی در دانش آموزان و دانشجویان بپردازیم.
يکي از عواملي که در يادگيري شاگردان نقش اساسي دارد، ايجاد انگيزه در آنها است. انگيزش به عنوان يکي از مهمترين عوامل يادگيري و شرط اصلي آن محسوب ميشود و معلم نبايد از عامل انگيزه در تحريک دانشآموزان غفلت و کوتاهي كند. انگيزه، دانشآموز را به سمت يادگيري هدايت مي كند، علاقه و عشق او را بر مي انگيزاند و به فعاليت ها و تلاش هاي او شکل و جهت ميبخشد. دانشآموزي که انگيزه يادگيري ندارد، کمتر در فعاليتهاي آموزشي شرکت ميکند. در نتيجه کمتر ياد ميگيرد، خيلي زود خسته ميشود و در کلاس درس هم باعث ايجاد دردسر ميشود.
انگيزه به دو صورت است: دروني و بيروني. معلم بايد سعي کند که انگيزه دروني شاگردان را افزايش دهد و انگيزه بيروني را به حداقل برساند. البته معلم به دلايل مختلف هميشه نميتواند دانشآموزان را در بالاترين درجه انگيزش به يادگيري وادارد، ولي بايد بکوشد در حد امکان از شکستهاي درسي آنان جلوگيري كند تا دانشآموزان به يادگيري و انجام تکاليف درسي بيشتر علاقهمند شوند.
شاید شیوع ویروس کرونا به خوبی بر همه معلمان و دانش آموزان و دانشجویان اثبات کرد که وجود انگیزه چقدر در پیشرفت تحصیلی می تواند مفید باشد. انگیزه دادن به دانش آموزان تنها کار معلمان در کلاس های حضوری نیست، بلکه افرادی هم که تدریس کردن را به عنوان شغل دوم در نظر دارند و قصد دارند تا به کسب درآمد از تدریس اینترنتی در مهارت های مختلف بپردازند نیز باید به دانش آموزان خود انگیزه بدهند.
در ادامه این بخش به معرفی برخی از راه های انگیزشی خواهیم پرداخت.
تشويق لفظي
يکي از روشهاي مؤثر ايجاد انگيزه در دانشآموزان، تشويق لفظي است که به ويژه در کودکان خردسال کاربرد بيشتري دارد. وقتي دانشآموزان بر مفهوم و مطلبي تسلط پيدا ميکنند، يا در زمينههاي گوناگون اطلاعاتي را به دست ميآورند، بايد تشويق شوند. زيرا اين کار باعث ميشود تا علاقه و انگيزه آنها به يادگيري بيشتر شود. يافته هاي پژوهشي تأکيد مي کنند که معلم مي تواند مايه تشويق را به عنوان يک عامل مثبت به کار گيرد و موجب پيشرفت هاي آموزشي شود.
همچنين معلماني که با دقت و دلسوزي به کار آموزشي ميپردازند، بازده شاگردانشان خيلي بيشتر از آنهايي است که توجه و احساس مسئوليت نميکنند.
علاقهمندي معلم به درس
اگر معلم به درس و رشته خود علاقه داشته باشد، با رغبت فراوان به انجام کارش مي پردازد. علاقه مندي معلم به درس سبب مي شود که شاگردان نيز به حرکت و جنب و جوش درآيند و با انگيزه زياد به يادگيري و تحصيل بپردازند، اما معلمي كه به درس و رشتهاي که تدريس مي کند، علاقه نداشته باشد، کلاس درس او خشك و تصنعي ميشود. در چنين کلاسي بيشتر دانشآموزان به تدريج دچار خستگي و بي حوصلگي مي شوند و براي آموزش و يادگيري موضوعات و مطالب درسي، تمايل چنداني از خود نشان نمي دهند.
چالشی در حد توان دانش آموزان تعریف کنید
همه ما زمانی بیشترین انگیزه را برای یادگیری در وجود خود احساس می کنیم که چالش پیش روی ما نه آنقدر ساده باشد که تبدیل به فعالیتی خسته کننده شود و نه آنقدر دشوار که از انجام آن ناامید و مایوس شویم. طراحی تکالیفی که دانش آموزان را به فعالیت تشویق کند باید همواره در مرز باریک بین درجات دشواری متناسب حرکت کند. به طوریکه هم آموخته های دانش آموزان را به چالش بگیرد و هم موفقیت در آن امکان پذیر باشد.
کار گروهی را تشویق کنید
یادگیری مستقل و انفرادی هر چقدر هم جذاب و عمیق باشد نمی تواند لذت به اشتراک گذاشتن فکر و آموخته ها را با دیگران کمرنگ کند. سعی کنید فعالیت های کلاس را به چند قسمت تقسیم کنید و دست کم بخشی از این فعالیت ها را در قالب کارهای گروهی در گروه های دو تا چند نفری تعریف کنید. کار گروهی به دانش آموزان فرصت آموختن از بکدیگر، شریک شدن نگرانی ها و آموخته هایشان را می دهد. حتی اگر این کار گروهی به سادگی تکرار یک مبحث درسی به زبان خود برای هم گروهی باشد، می تواند هم شور و شوقی به جو کلاس بدهد و هم یادگیری را عمیق و ماندگارتر کند.
استرس و اضطراب را محدود کنید
ایجاد انگیزه در دانش آموزان توسط والدین انجام میشود و والدین بهترین کارها را میتوانند برای دانشآموزان انجام دهند. والدین باید استرس و اضطراب کودکان را تحت کنترل داشته باشند. اگر کودکان استرس داشته باشند این موضوع بر درس خواندن آنها تاثیر میگذارد یا حتی ممکن است این استرس انگیزه کودکان را برای درس خواندن ضعیف کند. والدین میتوانند زمان بیشتری را با کودکان سپری کنند و در مورد احساس و افکار کودکان با آنها صحبت کنند. این موضوع موجب میشود استرس دانشآموزان کمتر شود و با انگیزه بیشتری درسهای خود را مطالعه کنند.
والدین باید از این موضوع مطمئن باشند که کودکان هیچگونه استرس و اضطرابی ندارند. در مورد مدرسه و تکالیف با دانشآموزان صحبت کنید و بعد از مطالعه درس با آنها بازی کرده و با آنها وقت بگذرانید. انجام فعالیتهایی مانند نقاشی، گوش دادن به موسیقی و … میتواند استرس کودکان را کاهش دهد.
نتیجه گیری
در این مطلب از سایت درآمد برتر به معرفی برخی از راه های ایجاد انگیزه برای دانش آموزان پرداخته شد. ایجاد انگیزه در دانش آموزان و دانشجویان از جمله ویژگی های شخصیتی یک معلم محسوب می شود. امیدواریم که این مطلب از سایت درآمد برتر مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.
با 6 راهکار انگیزه دانش آموزان را افزایش دهید
شناسه مطلب : 149
فرمت اصلی فایل : pdf
حجم فایل : 0.28 مگابایت